بیماری چشم

کوررنگی چشم چیست و چگونه درمان می شود؟

کوررنگی چیست ؟ کوررنگی نوعی نقص بینایی است که دیدن برخی رنگ های خاص، یا درک تفاوت آشکار بین دو رنگ در نور معمولی را دشوار می کند. خوشبختانه، راه های درمان کوررنگی مختلفی وجود دارد که به برخی افراد کمک می کنند تا رنگ ها را بهتر درک کرده و با کوررنگی خود سازگاری پیدا کنند. با ما همراه باشید تا علائم و راه های درمان کوررنگی را برسی کنیم.

کوررنگی چیست؟

اگر به کوررنگی مبتلا هستید، به این معنی است که رنگ ها را متفاوت از بقیه می بینید. اغلب اوقات، کوررنگی تشخیص تفاوت بین رنگ های خاص را دشوار می کند.

معمولا کوررنگی در خانواده ها دیده می شود. کوررنگی هیچ درمانی ندارد، اما عینک های مخصوص و لنزهای تماسی می توانند کمک کننده باشند. اکثر افرادی که کوررنگ هستند، قادر به سازگاری بوده و در فعالیت های روزمره مشکلی ندارند.

رایج ترین نور کوررنگی، تشخیص تفاوت بین رنگ قرمز و سبز را دشوار می کند. نوع دیگر تمیز دادن بین آبی و زرد را سخت می سازد. همچنین برخی افراد کاملا کوررنگ هستند و اصلا رنگی نمی بینند، البته این مورد خیلی رایج نیست.

آموزش خواندن اصطلاحات چشم پزشکی در نسخه های عینک

انواع کوررنگی

کوررنگی چه علائمی دارد؟

علائم کوررنگی چشم چیست ؟ قبل از پرداختن به راه های درمان کوررنگی ، برخی از علائم آن را شرح می دهیم. علامت اصلی کوررنگی، این است که این افراد رنگ ها را آنطور که بیشتر مردم می بینند، نمی‌بینند. اگر کوررنگ هستید، ممکن است در موارد زیر مشکل داشته باشید:

  • درک تفاوت بین رنگ ها
  • درک میزان روشن بودن رنگ ها
  • درک طیف های مختلف رنگ ها

علائم و نشانه های کوررنگی اغلب آنقدر خفیف هستند که ممکن است متوجه آن ها نشوید. و از آنجایی که ما به همانطوری که رنگ ها را می‌بینیم عادت کردیم، بسیاری از افراد کوررنگی نمی‌دانند که آن را دارند.

باید بدانید که افراد مبتلا به موارد جدی و پیشرفته کوررنگی، ممکن است علائم دیگری را هم تجربه کنند؛ مواردی مانند حرکات سریع چشم به طرفین (نیستاگموس) و یا حساسیت به نور از این قبیل هستند.

راه های درمان کوررنگی

راه های درمان کوررنگی چیست ؟ اکثر افراد مبتلا به کوررنگی یاد می گیرند که با این وضعیت شان سازگار شوند و زندگی عادی شان را داشته باشند. برای بسیاری از افراد، کوررنگی مشکلی جزئی با این قضیه دارند.

برخی از مردم سال های زیادی را می گذرانند بدون این که حتی بدانند رنگ ها را متفاوت از آنچه بقیه می‌بینند، می بینند. در ادامه راه های درمان کوررنگی را برسی می کنیم.

روش های درمانی کوررنگی به وسیله لنز

عینک و لنزهای کوررنگی

بیشتر افراد مبتلا به اشکال خاصی از کوررنگی قرمز-سبز، می توانند از برخی عینک یا لنزهای تماسی خاص استفاده کنند تا بتوانند رنگ ها را با دقت بیشتری در شرایط نوری خاص، درک کنند.

این عینک ها با فیلتر کردن طول موج های خاصی از نور کار می کنند و در نتیجه فرد می توانند رنگ های قرمز و سبز را بهتر تشخیص دهد. توجه داشته باشید که این عینک و لنزهای کوررنگی دید طبیعی رنگ را به شما نمی دهند، اما معمولا رنگ های خاصی را زنده تر نشان می دهند.

عینک های مخصوص کوررنگی برای همه افراد مبتلا به کوررنگی قرمز-سبز کار نمی کند. چشم پزشک شما می تواند به شما در انتخاب بهترین روش درمان کمک کند و تشخیص دهد آیا عینک و لنزهای کوررنگی برای شما کار می کنند یا خیر.

عینک و لنزهای درمان کوررنگی

درمان آکروماتوپسی

افراد مبتلا به نوع شدید کوررنگی به نام آکروماتوپسیا، مطلقا نمی توانند هیچ رنگی را ببینند. برای کاهش حساسیت به نور افراد مبتلا به آکروماتوپسی، استفاده از لنزهای عینک قرمز رنگ می تواند کمک کننده باش.

یک وسیله به نام “eyeborg” می تواند به افراد  مبتلا به آکروماتوپسیا کمک کنند تا رنگ ها را از طریق امواج صوتی درک کنند.

نکته هایی برای زندگی راحت تر با کوررنگی

همانطور که اشاره کردیم، در حال حاضر درمانی برای کوررنگی وجود ندارد؛ به همین دلیل افراد مبتلا به کوررنگی سعی می کنند خود را با آن سازگار کنند. در ادامه، چند راه برای داشتن زندگی راحتتر با کوررنگی را آورده ایم:

  • ترتیب اشیاء رنگی مثل چراغ راهنمایی رانندگی را به یاد داشته باشید.
  • از یک نفر بخواهید رنگ لباس هایتان را مشخص کند و لباس و یا موارد دیگری که می خواهید با آن ها ست کنید، مرتب نمایید. یا هم می توانید لباس هایی که با هم هماهنگ هستند را کنار هم بگذارید تا برای انتخاب آن ها به مشکل نخورید. با این کار در هماهنگ کردن لباس هایتان به مشکل نمی خورید.
  •  
  • می توانید از برنامه های تلفن همراهی که مخصوص افراد کوررنگ یا دید ضعف طراحی شده اند، استفاده کنید. این برنامه ها به کاربران اجازه می دهند رنگ اشیاء را تشخیص بدهند. لینک دانلود این برنامه ها از اپ استور و گوگل پلی در پایین آورده شده است (برای دانلود فیلترشکن خود را روشن کنید):

اگر کودک شما مبتلا به کوررنگی است، با معلم وی در مورد مشکل دیدن رنگ های خاص او صحبت کنید. کودکان مبتلا به کوررنگی ممکن است برای دیدن گچ زرد روی تخته سیاه، خواندن مطالب چاپ شده روی کاغذ رنگی و یا نوشته هایی که با جوهر رنگی نوشته شده اند، مشکل داشته باشند.

 علائم و راه های درمان کوررنگی چیست؟
علائم و راه های درمان کوررنگی چیست ؟

علت بروز کوررنگی چیست؟

  • ژن ها: اکثر افرادی که کوررنگی دارند، با آن متولد می شوند. کوررنگی با ژن هایی که از والدین تان دریافت می کنید شروع می شود. این ژن ها دستورالعمل های درست در مورد چگونگی ساخت رنگدانه های آبی، قرمز و سبز برای مخطروط ها را به بدن شما نمی دهند. بدون رنگ دانه ها، رنگ ها تشخیص داده نمی شوند.
  • بیماری ها: جالب است بدانید که کوررنگی می تواند افرادی که با آن به دنیا نیامدند را هم تحت تاثیر قرار دهد. برخی از بیماری های چشمی، می تواند منجر به کوررنگی شود. سرطان خون، پارکینسون، آلزایمر، کم خونی داسی شکل یا اختلال مصرف الکل نیز می تواند فرد را کور رنگ کند.
  • دارو و مواد شیمیایی: برخی داروها که برای درمان بیماری های از جمله بیماری قلبی، فشار خون بالا، اختلال نعوذ و بیماری های عصبی و … استفاده می شوند، ممکن است کوررنگی را به عنوان عارضه جانبی داشته باشند. علاوه بر داروها، کار کردن در اطراف مواد شیمیایی مانند کودها یا حلال هم می تواند کوررنگی را به همراه باشد.
۰ ۰ رای ها
امتیاز
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.