بیماری چشم

آیا عینک زدن باعث کوچک شدن چشم می‌شود؟

شاید برای شما هم این سؤال پیش‌آمده باشد که آیا عینک زدن باعث کوچک شدن چشم می‌شود؟ اگر بخواهیم به‌صورت عقلانی به این موضوع نگاهی داشته باشیم، کاملاً محال به نظر می‌رسد که علت کوچک دیدن چشم یا استفاده از عینک باعث تغییر اندازه چشم‌ها شود. موردی که باعث می‌شود چشم‌ها کوچک‌تر از حد معمولی و عادی خود به نظر برسند انعکاس نور توسط عدسی‌های عینکی که استفاده می‌کنید است. عدسی‌های موجود روی عینک‌ها که برای برطرف ساختن مشکل نزدیک‌بینی استفاده می‌شود، باعث کاهش اندازه شبکه چشم تنها برای بهبودیافتن مشکل بینایی در دید اجسام دور است. این مورد باعث کوچک‌تر به‌نظررسیدن چشم شما می‌شود.

در ادامه این مقاله از سایت لنزیلا سعی می‌کنیم کامل‌تر به این موضوع بپردازیم که آیا عینک زدن باعث کوچک شدن چشم می‌شود یا خیر پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

آیا استفاده از عینک طبی باعث کوچک شدن چشم می‌شود؟

در وهله اول باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که کوچک نشان‌دادن چشم شما به این مورد بستگی دارد که آیا عینک نزدیک‌بین استفاده می‌کنید یا دوربین؟!

  • معمولاً افراد نزدیک‌بین باتوجه‌به این مورد که از عدسی واگرا استفاده می‌کنند، تصویر تشکیل‌دهنده شده کوچک‌تر است. پس می‌توان گفت این سری از افراد از پشت عینک دارای چشم‌های کوچک‌تری هستند.
  • البته این مورد تا حدود زیادی به شماره چشم افراد نیز بستگی دارد و افرادی که دارای شماره چشم کمتری هستند حالت ریز یا کوچک نشان‌دادن چشم آن‌ها فوق‌العاده کمتر است، به صورتی که حتی خود فرد نیز به‌وضوح متوجه این موضوع می‌شود.
 علت کوچک دیدن چشم

استفاده از عینک طبی نامناسب چه تأثیری روی چشم می‌گذارد؟

برخی از افراد بنا به مشکلی که دارند باید به طور دائم از عینک استفاده کنند و در وهله اول می‌خواهند بدانند که آیا عینک زدن باعث کوچک شدن چشم می‌شود! به همین دلیل استفاده از یک عینک مناسب و با ویژگی‌های لازم از اهمیت بسیار بالای برخوردار است. افرادی که بنا به دلایل متفاوت همچون انحراف یا تنبلی چشم باید برای سال‌های متوالی زیادی از عینک استفاده کنند قطعاً نگرانی زیادی دررابطه‌با تأثیر عینک روی حالت چشم آن‌ها دارند.

در بسیاری از مواقع آن هم به طور ناخواسته مرکز دید افراد فقط محدود به مرکز عدسی عینک می‌شود و در نهایت میدان دید فرد تنها به صفحه عینک طبی محدود خواهد شد. این در صورتی است که ماهیچه‌های دور چشم نیز مانند ماهیچه‌های دیگر ناحیه‌های مختلف بدن به تحرک احتیاج دارند و در غیر این صورت منجر به تنبلی آن‌ها می‌شود. رخ‌دادن این تنبلی روی عملکرد ماهیچه‌ها تأثیر منفی گذاشته و کوچک‌شدن آن‌ها را به دنبال دارد.

در چنین شرایطی استفاده از عینک‌هایی که دارای شیشه‌های کوچک هستند محدودشدن میدان دید و در نتیجه محدودیت عضلات چشمی را به دنبال دارد. استفاده از عینک مناسب روی چشم‌ها به صورتی است که حالت آن‌ها را تغییر داده و به‌طورکلی از حالت اولیه و طبیعی خود خارج می‌شوند، پس اگر مجبور هستید از عینک استفاده کنید حتماً به سراغ فریم‌هایی با شیشه‌های بزرگ بروید.

علت کوچک شدن یک چشم نسبت به دیگری در بزرگسالان

علت کوچک شدن یک چشم نسبت به دیگری در بزرگسالان چیست؟

در برخی مواقع بروز مشکلات در چشم باعث کوچک‌شدن یک‌چشم نسبت به دیگری خواهد شد که بر اساس دلایل متعددی رخ می‌دهد که در ادامه از آن‌ها نام می‌بریم.

• افزایش سن

دررابطه‌با کوچک‌شدن چشم باید این نکته را بدانید که باگذشت سال‌ها و افزایش سن اندازه آن تغییر پیدا می‌کند که البته این موضوع بیشتر روی بینایی تأثیر می‌گذارد.

در هر شرایطی تغییرات فیزیکی نیز با افزایش سن رخ می‌دهد. البته باید به این موضوع اشاره‌ای داشته باشیم که غیر از بروز برخی بیماری‌ها همچون میکروفتالمی اندازه چشم در طی دوران بلوغ به‌هیچ‌عنوان تغییری پیدا نمی‌کند، بلکه به‌وجودآمدن یک سری تغییرات در اطراف چشم منجر به کوچک دیده‌شدن آن می‌شود که این موارد شامل افتادگی پلک و پوست اطراف چشم که در اثر گذشت زمان و پیری و ضعیف‌شدن پلک‌ها رخ می‌دهد. تغییر رنگ چشم، تغییر در شفاف‌بودن عدسی چشم که در اثر افزایش سن شفافیت خود را از دست می‌دهد. در نهایت به کاهش اندازه مردمک چشم می‌رسیم که این مورد نیز باعث کوچک به‌نظررسیدن یک‌چشم نسبت به دیگری خواهد شد.

• میکروفتالمی

میکروفتالمی یا همان کوچک‌شدن چشم نوعی اختلال چشمی مادرزادی به‌حساب می‌آید که با کاهش اندازه یک یا هر دو چشم روبرو است. علت بروز این مشکل به عوامل ژنتیکی و ارثی یا حتی عفونت‌ها و تداخلات در دوران بارداری برمی‌گردد.

تشخیص میکروفتالمی باید توسط متخصص چشم‌پزشک آن هم با استفاده از ابزار آزمایش‌های مربوطه صورت بگیرد‌. اگر بتوانید به‌موقع برای تشخیص آن به چشم‌پزشک مراجعه کنید امکان بهبودی بینایی و کیفیت زندگی شما فراهم می‌شود.

• بروز برخی بیماری‌ها

رخ‌دادن برخی بیماری‌های خاص و ویژه نیز از دیگر عوامل کوچک‌شدن چشم نسبت به دیگری به‌حساب می‌آید که برخی از آنها عبارت‌اند از:

رخ‌دادن سردردهای میگرنی که بر اثر انقباض عروق چشمی کوچک‌شدن آن‌ها را به دنبال دارد. التهابات پلک چشم نیز از دیگر دلایل مهم تغییر اندازه چشم است، بروز مشکل در قرنیه چشم، التهاب سطح چشم، ابتلای مادر باردار به بیماری‌های عفونی که شامل هپاتیت ب و آ می‌شود و این مورد روی چشم نوزاد تأثیر می‌گذارد، استرس و اضطراب نیز روی تعادل هورمونی بدن تأثیر منفی می‌گذارد که با کوچک‌شدن چشم نسبت به دیگری روبرو است.

چشم کوچک

بیشتر بخوانید: کوررنگی چشم چیست و چگونه درمان می شود؟

• انجام عمل بلفاروپلاستی

انجام جراحی پلک یا همان بلفاروپلاستی فرایندی است که در طی آن سعی در برداشتن پوست پلک و چربی‌های اضافه دارند. زمانی که نسبت به انجام این جراحی اقدام می‌کنید پوست اطراف چشم‌ها کمی تنگ‌تر می‌شود و در نهایت ممکن است باعث کوچک دیده‌شدن چشم‌ها شود. برخی مواقع ممکن است این احساس تنها به دلیل تغییر شکل طبیعی چشم‌ها که به‌خاطر جراحی انجام داده‌اید رخ دهد.

سخن پایانی

همانطور که ملاحظه کردید به توضیح این موضوع پرداختیم که آیا عینک زدن باعث کوچک شدن چشم می‌شود یا خیر در پایان باید به این موضوع اشاره‌ای داشته باشیم که اگر قرار است برای بازه زمانی طولانی از عینک طبی جهت دید بهتر استفاده کنید بهتر است به سراغ بهترین و مناسب‌ترین عدسی برای عینک خود بروید. علاوه بر این مورد کوچک دیده‌شدن چشم تا حدود زیادی به این موضوع بستگی دارد که آیا مشکل بینایی شما نزدیک‌بینی است یا دوربینی. معمولاً افرادی که مشکل بینایی آن‌ها نزدیک‌بینی است باتوجه‌به استفاده از عدسی واگرا چشم آن‌ها کوچک‌تر نشان داده می‌شود.

۰ ۰ رای ها
امتیاز
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.