بیماری چشم

 لنز طبی دائمی چیست؟

اگر شما از لنزهای طبی استفاده می‌کنید و یا قصد استفاده از لنزهای تماسی را دارید، احتمالا نام لنزهای طبی دائمی، که با لنزهای ایمپلنت (ICL) هم شناخته می‌شوند، را شنیده اید. این لنزهای دائمی برعکس لنزهای معمولی که روی سطح چشم هستند، داخل چشم قرار می‌گیرند. لنز طبی دائمی مزایا و معایبی دارد و لزوما برای همه توصیه نمی‌شود. با ما همراه باشید تا مزایا و کاربرد آن را برسی کنیم و بفهمیم  کاشت لنز طبی دائمی چشم چیست؟

لنزهای ایمپلنت (ICL)

 لنز طبی دائمی چیست؟

لنزهای طبی دائمی، نوعی از لنزهای قابل کاشت (ایمپلنت) هستند که با نام ” phakic intraocular lenses (PIOLs)”هم شناخته می‌شوند. این لنزها از نوعی پلاستیک شفاف و قابل انعطاف ساخته شده اند. رایج ترین نوع لنزهای دائمی، لنز ICL است که نرم و انعطاف پذیر بوده و برای قرار گرفتن بر روی عدسی چشم طراحی شده است. لنزهای دائمی، با لنزهایی که در جراحی آب مروارید مورد استفاده قرار می‌گیرند، متفاوت هستند.

چندین سال است که لنزهای طبی دائمی به جایگزینی برای عینک برای افرادی که قصد استفاده از آن را ندارند تبدیل شده است. امروزه با ورود لنزهای رنگی و لنزهای طبی رنگی افراد زیادی از آن‌ها استقبال کرده‌اند.  پیشرفت‌های تکنولوژیکی و دانش پزشکی به کاهش خطرات و بهبود عملکرد لنزهای مصنوعی کاشته شده در چشم انسان ادامه می‌دهد.لنزهای طبی دائمی می‌توانند گزینه خوبی برای افرادی که نمی‌خواهند دائما از عینک استفاده کنند، باشد. این لنزها برای چشم های شماره بالا و یا آستیگماتیسم هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که این لنزها به عنوان لنزهای دائمی شناخته می‌شوند اما درواقع، قابل جابجایی هستند.

جالب است بدانید که برخی به اشتباه لنزهای سالانه را لنز دائمی می نامند. لنزهای سالانه، مثل محصولات زیر، لنزهایی هستند که تا یک سال با مراقبت مناسب قابل استفاده هستند!

مزایای  لنز طبی دائمی چیست؟

جراحی کاشت لنزهای طبی دائمی، یک روش ایمن، موثر و سریع هستند که بینایی بیمار را یک بار برای همیشه اصلاح می‌کنند. این کاشت تقریبا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد وشامل قرار دادن لنز، بین عنبیه و عدسی فرد، بدون آسیب رساندن به بافت قرنیه است. به دلیل آسان بودن عمل، زمان بهبودی هم سریع است. بسیاری از بیماران گزارش داده اند که روز بعد از عمل، توانسته اند به فعالیت های عادی خود بازگردند! در ادامه چند نکته در مورد لنزهای دائمی، برسی کرده ایم.

  • این روش، یکی از بهترین راه های اصلاح بینایی است. کیفیت بینایی شما افزایش چشم گیری خواهد داشت و در عین حال، شکل قرنیه حفظ خواه شد.
  • در حین عمل کاشت لنز دائمی، اعصاب قرنیه مختل نمی‌شوند؛ به همین دلیل این روش باعث خشکی چشم هم نخواهد شد.
  • این لنزهای دائمی، از کلامر (Collamer) ساخته می‌شود که همان کلاژن خالص شده است. از آنجایی که بدن کلامر را به عنوان یک ماده خارجی شناسایی نمی‌کند، احتمال پس زده شدن کلامر توسط بدن بسیار پایین است. بنابراین، میزان عفونت و پس زده شدن لنز هم بسیار پایین خواهد بود.
  • لنزهای دائمی بسیار کاربر پسند هستند؛ چرا که نیازی به درست کردن، نگهداری و ضد عفونی و تمیز کردن هم ندارند. همچنین لازم نیست آن ها را مانند لنزهای معمولی، به صورت روزانه از چشم بردارید. آن ها می‌توانند به مدت نامحدودی در چشمان شما بمانند.
  • این روش قابلیت برگشت پذیری هم دارد. یعنی در صورت ایجاد تغییرات نامطلوب می‌توان آن را حذف کرد.
  • قرار دادن لنز دائمی عملی غیرتهاجمی است و تنها چند دقیقه طول می‌کشد.
  •  کاشت لنز دائمی، می‌تواند گزینه مناسبی برای افرادی که به دلیل بزرگی مردمک، قرنیه نامتقارن و یا شماره چشم بسیار بالا، نمی‌توانند تحت عمل لیزیک قرار بگیرند، می‌باشد.
کاربرد و مزایای  لنز طبی دائمی چیست؟

لنزهای دائمی چه معایبی دارند؟

معایب لنز های طبی دائمی چیست؟ لنزهای دائمی فقط برای افراد بین ۱۸ تا ۵۰ سال قابل کاشت هستند. خطر لنزهای دائمی بسیار پایین است اما ممکن است هزینه آن کمی گران باشد. اکثر شرکت های بیمه، این عمل چشم را تحت پوشش خود قرار می‌دهند اما میزان مبلغ پرداختی، بستگی به سقف پوشش رفع عیوب انکساری چشم دارد. توصیه می‌شود فردی که تحت این عمل قرار می‌گیرد، به صورت سالانه معاینات منظمی را انجام دهد.

زمان ریکاوری این کاشت نسبتا کوتاه است و چشم ها با یک یا دوماه استراحت، کاملا بهبود پیدا می‌کنند. با این حال، اکثر افرادی که تحت این عمل قرار گرفته اند، توانسته اند ظرف چند روز، فعالیت های روزمره خود را انجام دهند.

تقریبا تمام آستیگماتیسم ها را می‌توان با استفاده از لنز آستیگماتیسم و یا عینک اصلاح کرد. با این حال اگر به دنبال راه حل دائمی تری هستید، لنزهای تماسی قابل کاشت مطمئنا می‌توانند انتخاب خوبی باشند. یکی دیگر از جراحی های رایج برای رفع آستیگماتیسم جراحی لیزر چشم است. با این حال، انتخاب کاملا به شما بستگی دارد و میزان موفقیت هر دو عمل، بسیار بالا است.

آیا لنزهای تماسی دائمی بیخطر هستند؟

در نظر داشته باشید که همه جراحی های چشم، چه در طول عمل و چه در دوره نقاهت دارای ریسک هستند اما از دست دادن بینایی، بسیار غیر معمول است.

پس از انجام این عمل، ممکن است به معاینات سالانه جراح نیاز داشته باشید و یا برای برسی منظم، به پزشک چشم و یا اپتومتریست ارجاع داده شوید.

آیا عمل کاشت لنز دائمی برای من مناسب است؟

جراحی چشم می‌تواند مضطرب کننده باشد، اما کاشت لنز دائمی یک جراحی آسان است و در زمان کوتاهی انجام می‌شود. در نظر داشته باشید که این روش برای همه توصیه نمی‌شود و اگر آن را برای خود در نظر گرفته اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم با متخصصین چشم و جراح چشم مشورت کنید. در صورتی که دارای شرایط زیر هستید، ممکن است عمل کاشت لنز دائم برای شما مناسب نباشد:

  • باردار هستید و یا در دوران شیردهی هستید.
  • کمتر از ۱۸ سال سن دارید.
  • بالای ۵۰ سال هستید.
  • دچار بیماری مزمن هستید که نوسانات هورمونی به همراه دارد.
  • داروهایی مصرف می‌کنید که روی بینایی شما تاثیر می‌گذارد.
  • شرایطی دارید که زخم های شما به خوبی بهبود پیدا نمی‌کنند.

همچنین یک هفته قبل از عمل، نباید از لنزهای تماسی استفاده کنید. پزشک شما می‌تواند اقدامات ایمنی بهداشتی را برای شما توضیح دهد.

معرفی لنزهای دائمی یا قابل کاشت

عمل لیزیک بهتر است یا کاشت لنز طبی دائمی؟

کاشت لنز دائمی و عمل لیزیک، روش های درمانی هستند که برای اصلاح دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم استفاده می‌شود. در عمل لیزیک به جای کاشت لنز دائمی، از لیزر برای اصلاح عیوب انکساری استفاده می‌شود.

ممکن است برای کسانی که قرنیه نازک یا نامتقارن دارند، عمل لیزیک مناسب نباشد؛ چرا که در عمل لیزیک، بافت قرنیه برداشته می‌شود. در این مورد می‌توانید با پزشک جراح خود مشورت کنید.

عمل کاشت لنز دائمی، می‎‌تواند وابستگی شما به عینک یا لنزهای تماسی را برای همیشه از بین ببرد. جراحی معمولا بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و بهبودی سریعی دارد. عوارض این بیماری بسیار نادر است اما در مواردی بسیار محدود، ممکن است بیمار با عوارضی مثل آب مروارید و از دست دادن بینایی مواجه شود.

هزینه لنز طبی دائمی

 قیمت لنز چشم طبی دائمی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از نوع لنز گرفته تا برند آن و نحوه استفاده از لنز در تعیین قیمت کاشت لنز طبی دائمی تأثیر دارد.  قیمت لنزهای دائمی بسته به نوع و تشخیص پزشک متفاوت است و باید با مشورت پزشک تجویز شود.

  هزینه لنزهای تماسی باید به نسخه، و همچنین محل زندگی شما و ارائه‌دهنده خدمات بستگی داشته باشد. اما معمولاً ازآنجایی‌که کاشت لنز داخل چشمی یک راه‌حل طولانی‌مدت است، یک‌بار جواب می‌دهد. اگر هزینه طولانی‌مدت عینک یا لنز تماسی را با هزینه ICL مقایسه کنید، خواهید دید که این روش کاملاً مقرون‌به‌صرفه است. اگر در مورد قیمت لنزهای تماسی بپرسید متوجه می‌شوید که قیمت آنها از قیمت لنزهای طبی یکبار مصرف بیشتر است که باتوجه‌به مدت‌زمان استفاده و کیفیت مواد به‌کاررفته در آنها طبیعی است.

انواع لنز طبی دائمی

 کاشت لنز داخل چشمی یا IOL از نوعی نایلون شفاف درست می‌شود و اندازه حدودی آن یک‌سوم سکه است. لنز طبی دائمی چندین نوع مختلف دارد:

  • لنز طبی دائمی IOL تک کانونی

لنز طبی Monofocal شایع‌ترین نوع کاشت لنز طبی دائمی است. برخلاف لنزهای طبیعی شما که می‌توانند کشیده یا خم شوند، این ایمپلنت به شما کمک می‌کند چشمان خود را متمرکز کنید و دید خود را در فاصله کانونی ثابت متمرکز کنید. اگر می‌خواهید تمرکز کنید، ممکن است بتوانید چیزهای دوردست را ببینید، اما برای خواندن یا نگاه دقیق به عینک نیاز دارید.

  • لنز طبی دائمی IOL چند کانونی

مانند یک عدسی عینک طبی دو کانونی یا پیش‌رونده، این لنز مناطقی دارد که به شما کمک می‌کند اشیا را در فواصل مختلف ببینید. این روند سازگاری می‌تواند چندین ماه طول بکشد تا مغز شما تنظیم شود و بینایی شما طبیعی گردد.

  • لنز طبی دائمی IOL تطبیقی

این گزینه انعطاف‌پذیر مانند لنزهای طبیعی شما کار می‌کند و می‌تواند در بیش از یک فاصله فوکوس کند. این کار نیاز شما به خواندن عینک را کاهش می‌دهد.

  • لنز طبی دائمی IOL هلالی

اگر آستیگماتیسم دارید یا قرنیه شما گردتر از حد طبیعی است، این مدل لنز مناسب‌ترین گزینه برای شما است. این لنز می‌تواند تمام دید شما را تار کند، نه فقط نزدیک یا دور. این لنزها آستیگماتیسم را کاهش می‌دهند، بنابراین برای اصلاح بینایی بعد از جراحی نیازی به عینک ندارید.

انواع لنز طبی دائمی

آیا لنز چشم طبی دائمی مفید است؟

مراقبت‌های بعد از جراحی کاشت لنز دائمی طبی

 کاشت مواد غیرطبیعی در چشم خطرات خاص خود را دارد، زیرا بیمار باید تمام پروتکل درمانی را برای دستیابی به نتایج مطلوب رعایت کند. بعد از جراحی، دید شما ممکن است تا شش هفته تار باشد، اما این طبیعی است و به سطح قبل از جراحی برمی‌گردد. اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، ممکن است بعد از عمل کمی احساس ناراحتی کنید.

  • در اولین ویزیت پس از جراحی، پزشک اطمینان می‌دهد که دید شما برای رانندگی ایمن است.
  • به مدت یک هفته بعد از عمل هنگام خواب یا خواب از محافظ چشم استفاده کنید.
  • تا دو هفته پس از جراحی از استحمام، سونا یا شنا در آب تمیز خودداری کنید.
  • طبق معمول ورزش کنید، اما برای ورزش‌هایی که نیاز به لمس دارند، استفاده از محافظ چشم را تا ۳ ماه پس از جراحی ادامه دهید.
  • تا دو هفته بعد از عمل از آرایش چشم خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از انتشار باکتری از لوازم آرایشی استفاده شده، لوازم آرایشی و براش جدید بخرید.
  • مصرف مکمل‌های روغن ماهی و اشک مصنوعی را ادامه دهید.
  • استفاده از قطره‌های چشمی را طبق دستور جراح خود ادامه دهید.
۰ ۰ رای ها
امتیاز
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.