دانستنی های لنز

شیوه تمیز کردن لنز چشمی

لنزهای چشمی، یکی از محبوب ترین محصولات برطرف کننده عیوب انکساری هستند. با وجود مزیت هایی مثل راحتی، زیبایی و کاربرد فراوان، لنزها به مراقبت و تمیز شدن نیاز دارند. تقریبا همه افراد (نزدیک به ۹۸ درصد) به خوبی لنزهای تماسی شان را تمیز نمی‌کنند. این امر می‌تواند عواقبی مثل خشکی چشم، قرمزی، عفونت و … به همراه داشته باشد. اگر شما برای سلامت چشمان خود ارزش قائل هستید، در ادامه متن با ما باشید تا شیوه تمیز کردن لنز چشمی را به شما آموزش دهیم.

چرا باید لنزهای چشمی را تمیز کنیم؟

اخیرا، طبق یک نظر سنجی بیشتر افراد اذعان کردند که برای تمیز کردن لنزهای چشمی شان از نوشابه، الکل و یا آب مقطر استفاده می‌کنند. ندانستن شیوه تمیز کردن لنز چشمی و استفاده از محصولاتی که مخصوص این کار نیستند، نه تنها لنزها را تمیز نمی‌کند، بلکه آلوده تر هم می‌کند. فرآیند تمیز کردن لنز کار سختی نیست و مستلزم رعایت چند مرحله ساده، مطابق موارد زیر می‎باشد؛ با این حال افراد زیادی راه های میانبر را انتخاب می‌کنند.

شیوه تمیز کردن لنز چشمی

شاید شما هم هنگام استفاده از لنزهای تماسی تان فراموش کنید که آن ها یک وسیله پزشکی هستند و نیاز به مراقبت خاص دارند. مهم است که هربار پس از استفاده از لنز و همچنین زمان هایی که در معرض آلودگی بوده اند، آن ها را تمیز کنید. در ادامه آموزش گام به گام شیوه تمیز کردن لنز چشمی شرح داده شده است.

دست های خود را بشویید

اولین مرحله شیوه تمیز کردن لنز چشمی ، شستن دست ها است.دستان شما در طول روز با اجسام زیادی تماس دارد و طبیعتا، آلودگی زیادی جذب کرده است. قبل از این که لنزهایتان را از چشم ها بردارید، باید دستانتان را با یک صابون و یا شوینده ملایم، بشویید. برای جلوگیری از حساسیت و تحریک چشم  ها، سعی کنید از آب گرم و شوینده های بدون نرم کننده استفاده کنید. به یاد داشته باشید که بعد از اتمام مرحله شستشو، دستانتان را با یک حوله بدون پرز، خشک کنید.

لنزها را برسی کنید

بعد از درآوردن لنزها، آن ها را از نظر هرگونه پارگی، خش و آسیب برسی کنید. به علت نازک بودن لنزها، احتمال پارگی و آسیب دیدنشان زیاد است. این آسیب ها باکتری و میکروب ها را در خود جمع می‌کند و باعث تحریک و عفونت چشم می‌شود. اگر لنزتان آسیب دیده است آن را با یک جفت نو، تعویض کنید.

لنز چشمی آسیب دیده

تمیز کردن لنز

پس از برسی، لنزتان را در کف دستتان بگذارید. توجه کنید که قسمت مقعر لنز، باید به رو به بالا و به شکل کاسه باشد. محلول تمیز کننده لنز چند منظوره تان را روی لنز بریزید. اگر محلول مناسب مخصوص لنزتان را ندارید، Opti-Free و Avizor AllClean از بهترین محلول های بازار هستند.

توجه داشته باشید که لنزهای تماسی نرم و سخت، هر کدام محلول های تمیزکننده مخصوص خود را دارند. فراموش نکنید که باید تنها از این محلول های مخصوص استفاده کنید و هرگز نباید لنزهای شما با بزاق دهان یا دیگر مایع ها، تمیز شوند.

پس از ریختن محلول روی لنز، با حرکات آرام انگشت به سمت جلو و عقب، لنز را تمیز کنید. اگر لنزتان خیلی کثیف است، هم پشت و هم روی آن را ضدعفونی کنید. در صورتی که هنوز از کامل تمیز شدن لنزها اطمینان ندارید، این مراحل را دوباره تکرار کنید. اگر هم با وجود تکرار مراحل، لنزها تمیز نشدند، باید بگوییم دیگر قابل استفاده نیستند و باید دور انداخته شوند.

مراحل تمیز کردن لنزهای چشمی

لنزها را در کیس مخصوص قرار دهید

پس از اینکه لنزها را تمیز کردید، آن ها را در کیس مخصوصشان بگذارید. حتی اگر نسخه هر دو چشم شما هم یکی است، باز هم آن ها را به صورت جدا و در قسمت خودشان قرار دهید. در غیر این صورت ریسک عفونت چشمانتان افزایش میابد.

پس از اینکه لنزهای چشمی خود را در کیس قرار دادید، آن ها را با محلول تازه پر کنید. هر طرف کیس، باید تا لبه پر شوند.

توجه کنید که فقط از محلول های مخصوص لنز استفاده کنید و به هیچ عنوان ظرف را با آب لوله کشی و یا آب مقطر پر نکنید.

آیا باید کیس لنزها را هم تمیز کنیم؟

اگر از لنزهای مدت دار، مثل دو هفته ای، ماهانه و یا سالانه استفاده می‌کنید، استفاده از کیس لنز برای شما ضروری است. این ابزارهای مفید، نیاز به مراقبت دارند تا برای نگهداری از لنزهای چشمی شما، ایمن باشند.

به همان اندازه که تمیز کردن لنزها اهمیت دارد، تمیز کردن کیس لنزها هم اهمیت دارد. پیشنهاد می‌شود که کیس لنزها را هم مثل لنز، با دقت و با محلول های مخصوص، ضد عفونی کنید. اگر بعد از هر بار استفاده، ظرف یا کیس لنزتان را به درستی تمیز نکنید، ممکن است چشمانتان را در معرض باکتری و میکروب های مضر قرار دهید. در پایین شیوه تمیز کردن کیس لنز های چشمی ، شرح داده شده است.

شیوه تمیز کردن کیس لنز های چشمی

  • کیس لنز را خالی کنید و مطمئن شوید که هیچ محلول لنزی در ظرف باقی نمانده است.
  • با استفاده از یک پارچه تمیز و بدون پرز، قسمت داخلی کیس را با انگشتتان تمیز کنید.
  • کیس و درب آن را با محلول چند منظوره بشویید و هرگز از آب لوله کشی استفاده نکنید.
  • ظرف لنز را رو به پایین و برروی یک پارچه تمیز قرار دهید تا به صورت طبیعی خشک شود.
شیوه تمیز کردن کیس لنز های چشمی

باید و نباید های تمیز کردن لنز

  • هرگز برای خیس کردن لنز از بزاق دهان استفاده نکنید. بزاق دهان یک محلول استریل نیست!
  • لنزهایتان را طبق برنامه ای که متخصص چشم توصیه کرده است، بپوشید و تمیز کنید.
  • طبق دستورات سازنده لنز و محلول تمیز کننده پیش بروید و دستورالعمل های بهداشتی را دنبال کنید.
  • در هنگام سفر، محلول لنز تماسی تان را داخل ظرف های کوچک تر نریزید؛ چرا که ممکن است خاصیت استریل کنندگی آن را از بین ببرد.
  • حین استفاده از محلول درب آن را محکم ببندید.
  • حداقل هر ۳ ماه یک بار، کیس لنزتان را عوض کنید.
  • اگر ۳۰ روز از آخرین باز کردن لنزهایتان می‌گذرد، از آن استفاده نکنید.
  • تا حد ممکن از دود، هوای آلوده و سایر آلاینده ها که ممکن است وارد چشم شما بشوند، دوری کنید؛ چرا که می‌توانند موجب تحریک، قرمزی و عفونت چشم شوند.
۰ ۰ رای ها
امتیاز
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.