دانستنی های لنز

چرا لنز به چشم نمی چسبد؟

چشم انسان عضو قابل‌توجهی است که به ما امکان می‌دهد با بینایی دنیای اطراف خود را درک کنیم. برای افرادی که دارای اختلالات بینایی هستند، لنز تماسی جایگزین محبوبی برای عینک‌های سنتی شده‌ است. لنزهای تماسی دید واضحی را بدون ایجاد مانع در ظاهر یا محدودکردن فعالیت‌ها فراهم می‌کنند. بااین‌حال، بسیاری از مردم تعجب می‌کنند که چرا این لنزها به چشم نمی‌چسبند. در این مقاله از سایت لنزیلا به بررسی دلایل این پدیده خواهیم پرداخت.

چرا لنز به چشم نمی چسبد؟

در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که چرا لنزهای تماسی به‌خوبی به چشم نمی‌چسبند یا تکان می‌خورند. به دلایل مختلفی این اتفاق می‌افتد که چند مورد آن را در ادامه بررسی خواهیم نمود. درباره علل بیولوژیک که سبب تکان‌خوردن لنز در چشم می‌شوند نیز مباحثی طرح خواهد شد.

علت تکان خوردن لنز در چشم

• لایه اشک

چرا لنز طبی یا رنگی به چشم نمی چسبد؟ سطح چشم ما با لایه نازکی از لایه اشکی پوشیده شده است که از سه لایه موسین، آبی و لیپید تشکیل شده است. لایه اشک آور به عنوان روان کننده عمل می‌کند و قرنیه را از خشک شدن محافظت می‌کند. هنگامی که لنزهای تماسی در چشم قرار می‌گیرند، به جای اینکه مستقیماً به قرنیه بچسبند، روی این لایه اشکی شناور می‌شوند.

• مواد هیدروفیل

لنزهای تماسی معمولاً از مواد آبدوست ساخته می‌شوند که میل ترکیبی به مولکول‌های آب دارند. این مواد رطوبت لایه اشکی را جذب و حفظ می‌کنند و لنز را هیدراته نگه می‌دارند و از چسبیدن آن به سطح چشم جلوگیری می‌کنند.

• کشش سطحی

کشش سطحی خاصیتی از مایعات است که باعث می‌شود در تماس با مواد دیگر یا هوا، سطح خود را به حداقل برسانند. لایه اشکی در چشم ما دارای سطح خاصی از کشش سطحی است که مانع از چسبیدن بیش از حد اشیایی مانند لنزهای تماسی به سطح آن می‌شود.

همچنین بخوانید: علائم کثیف شدن لنز چشم چیست؟

• مکانیسم پلک زن

مکانیسم پلک‌زدن نقش مهمی در جلوگیری از چسبیدن لنزهای تماسی به چشم دارد. وقتی پلک می‌زنیم، پلک‌های ما اشک روی قرنیه می‌ریزند و به حفظ توزیع یکنواخت رطوبت در سطح آن کمک می‌کنند. این حرکت مداوم از هرگونه چسبندگی احتمالی بین لنز و چشم جلوگیری می‌کند.

• طراحی لنز

یکی دیگر از پاسخ های چرا لنز به چشم نمی چسبد ، طراحی هر لنز است. لنزهای تماسی با ویژگی‌های خاصی طراحی شده‌اند که به پایداری آن‌ها کمک می‌کند و از چسبیدن آنها به سطح چشم جلوگیری می‌کند. این ویژگی‌ها شامل لبه‌های نازکی است که اجازه می‌دهد اکسیژن در زیر لنز گردش کند و راحتی را تضمین کند و اصطکاک بین لنز و قرنیه را کاهش دهد.

• تبادل اشک

یکی دیگر از دلایلی که لنزهای تماسی به چشم نمی‌چسبند، ردوبدل‌شدن اشک زیر آن است. اشک‌ها به طور مداوم در زیر لنزهای تماسی از طریق شکاف‌های میکروسکوپی بین لبه‌های آنها و بافت قرنیه جاری می‌شوند و از هرگونه چسبندگی یا اثر مکش جلوگیری می‌کنند.

چرا لنز در چشم تکان می خورد؟

در برخی موارد، افراد ممکن است احساس لرزش یا لرزش را در لنز خود تجربه کنند. در ادامه علل این پدیده را بررسی کرده و عوامل زمینه‌ای بالقوه آن را شرح خواهیم داد.

• حرکات غیر ارادی چشم

لرزش عدسی را می‌توان به حرکات غیرارادی چشم به نام نیستاگموس نسبت داد. نیستاگموس با نوسانات ریتمیک یک یا هر دو چشم مشخص می‌شود و می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله اختلالات عصبی، عوامل ژنتیکی یا حتی برخی داروها رخ دهد.

علت نچسبیدن لنز به چشم

• اختلالات عصبی

برخی از بیماری‌های عصبی می‌تواند منجر به حرکات غیرارادی چشم شود و متعاقباً بر ثبات عدسی تأثیر بگذارد. شرایطی مانند مولتیپل اسکلروزیس (MS)، بیماری پارکینسون و نیستاگموس مادرزادی باعث ایجاد حرکات غیرطبیعی چشم می‌شود که می‌تواند منجر به لرزش عدسی شود.

• داروها

برخی از داروها دارای عوارض جانبی هستند که می‌توانند نیستاگموس را القا کنند و بنابراین بر ثبات عدسی تأثیر می‌گذارند. برخی از داروهای ضد صرع، آرام‌بخش‌ها، داروهای ضد روان‌پریشی، و حتی مصرف بیش از حد الکل یا مواد مخدر غیرقانونی با حرکات غیرارادی چشم مرتبط هستند.

• عدم تعادل عضلات چشم

عدم تعادل در عضلات مسئول کنترل حرکات چشم نیز می‌تواند به لرزش لنز کمک کند. هنگامی که این عضلات به طور هماهنگ با هم کار نمی‌کنند، ممکن است منجر به نوسانات کنترل نشده‌ای شود که بر پایداری عدسی تأثیر می‌گذارد.

• استرس و خستگی

استرس و خستگی می‌تواند بر عملکردهای مختلف بدن از جمله مکانیسم‌های کنترل حرکات چشم تأثیر بگذارد. استرس یا خستگی طولانی‌مدت می‌تواند منجر به تنش عضلانی اطراف چشم شود و باعث لرزش غیرارادی عدسی‌های هر دو چشم شود.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: مدت زمان استاندارد استفاده از لنز طبی

• عوامل مرتبط با سن

گاهی نیز افزایش سن می‌تواند علت تکان خوردن لنز در چشم باشد. به عبارتی، با افزایش سن افراد، تغییرات طبیعی در بدن آن‌ها رخ می‌دهد که می‌تواند بر سلامت و عملکرد چشم آن‌ها تأثیر بگذارد. بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مانند پیرچشمی (ازدست‌دادن دید نزدیک) یا آب‌مروارید (کدرشدن عدسی) می‌توانند به دلیل تغییر در ساختار یا انعطاف‌پذیری عدسی باعث ایجاد احساس لرزش در عدسی شوند.

مهم است که افرادی که این پدیده را تجربه می‌کنند با یک اپتومتریست یا چشم‌پزشک مشورت کنند که می‌تواند معاینه کامل را انجام دهد و تشخیص دقیق را بر اساس سابقه پزشکی، علائم و هرگونه آزمایش اضافی موردنیاز تعیین کند. تشخیص زودهنگام و مدیریت مناسب برای حفظ سلامت بینایی مطلوب و آسودگی خاطر شخص ضروری است.

سخن پایانی

دراین مطلب از سایت لنزیلا به­ بررسی علت تکان خوردن لنز در چشم و بررسی عوامل متعددی در این مورد که چرا لنز به چشم نمی چسبد، پرداختیم. وجود یک‌لایه اشک‌آور که به‌عنوان روان‌کننده عمل می‌کند، مواد آبدوست که رطوبت را جذب می‌کند، کشش سطحی مانع از چسبندگی می‌شود، مکانیسم چشمک‌زن که توزیع اشک را تسهیل می‌کند، طراحی عدسی که جریان اکسیژن و راحتی را افزایش می‌دهد، و همچنین تبادل اشک زیرین، همگی نقش حیاتی در حفظ اشک دارند. درک این عوامل به ما کمک می‌کند بفهمیم که چگونه فناوری پیشرفته به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان اجازه می‌دهد تا هنگام استفاده از لنزهای تماسی، از دید واضح لذت ببرند، بدون اینکه مشکلات مربوط به چسبندگی یا ناراحتی سطح چشم‌هایشان را تجربه کنند.

۰ ۰ رای ها
امتیاز
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.