دانستنی های لنز

استفاده از لنزهای دائمی چشم به جای عینک

خیلی از ما، نام لنزهای طبی دائمی را شنیده ایم؛ لنزهای دائمی، با قرار گرفتن در داخل چشم، عیوب انکساری را رفع می‌کنند. این لنزهای دائمی مانند لنزهای معمولی، نیاز به نگهداری روزانه ندارند و برعکس عینک ها، اصلا دست و پا گیر نیستند. در ادامه با ما همراه باشید تا مزایا و معایب استفاده از لنزهای دائمی چشم به جای عینک را بررسی کنیم.

لنز دائمی چیست؟

اکثر افراد از عملکرد دقیق لنزهای دائمی بی خبر هستند، بنابراین قبل از برسی مزایا و معایب این روش در مقابل عینک، آن را معرفی می‌کنیم.

لنز تماسی دائمی یا قابل کاشت (ICL)، یک لنز تماسی مانند لنزهای معمولی است؛ با تفاوت این که لنزهای دائمی در داخل چشم قرار می‌گیرند، اما لنزهای معمولی فقط در سطح خارجی چشم گذاشته می‌شوند.

لنزهای دائمی جایگزین عدسی طبیعی چشم نمی‌شوند اما به طور اختصاصی، برای اصلاح مشکلات بینایی مثل نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم ساخته شده اند. لنزها در عمل کاشت، در پشت عنبیه و جلوی عدسی قرار می‌گیرند.

هنگامی که لنزهای دائمی در چشم کاشته شدند، کاملا ناپدید می‌شوند و شما حتی نمی‌توانید آن ها را احساس کنید.

عمل کاشت لنز، قالبا به جای عمل جایگزین لیزیک، صورت می‌گیرد، اما اگر پزشک هر کدام از علائم زیر را در بیمار ببیند، احتمالا او را از این عمل منع می‌کند.

  • نزدیک بینی خیلی شدید
  • شکل غیر طبیعی قرنیه
  • قوز قرنیه
  • ابتلا به سندرم خشکی چشم
لنز دائمی چیست؟

استفاده از لنزهای دائمی چشم به جای عینک

برای برسی استفاده از لنزهای دائمی چشم به جای عینک ، باید مزایا و معایب آن را برسی کنیم. فراموش نکنید، در اکثر موارد این شما هستید که باید با توجه به شرایط و نظر چشم پزشکتان، روش اصلاح عیوب انکساری خود را انتخاب کنید.

مزایای لنزهای دائمی

استفاده از لنزهای دائمی چشم به جای عینک ، مزایای زیادی دارد و طرفداران آن روز به روز بیشتر می‌شوند. در پایین، برخی مزایای این روش را برسی کردیم:

  • کیفیت دید عالی: از آنجایی که با عمل کاشت لنز دائمی، شکل طبیعی قرنیه حفظ می‌شود، کیفیت بینایی هم، مخصوصا برای افرادی با نمره چشم بالا بسیار خوب خواهد شد. همچنین دید در شب بیمار هم بهبود چشمگیری خواهد داشت. اگر عینک طبی کثیف شود یا دچار خراش شود، دید فرد بسیار محدود خواهد شد؛ لنزهای دائمی چنین محدودیت هایی ندارند.
  • بدون خشکی چشم: از آنجایی که اعصاب قرنیه در طول عمل جراحی مختل نمی‌شوند، لنزهای دائمی منجر به خشکی چشم نمی‌شوند. همچنین شما برای راحتی چشمانتان نیاز به قطره هم نخواهید داشت.
  • مناسب برای بیمارانی که واجد لیزیک نیستند: نازکی قرنیه یا قرنیه نامنظم، خشکی چشم، نمره چشم خیلی بالا یا مردمک خیلی بزرگ، شرایطی را ایجاد می‌کنند که فرد از عمل لیزر یا لیزیک، محروم شود. عمل کاشت لنز دائمی، جایگزین عالی برای این افراد است.
  • سازگاری با بدن: لنزهای دائمی یا ICL، از یک ماده زیستی نرم و انعطاف پذیر و نرم به نام کلامر ساخته شده اند. این ماده به عنوان یک عنصر خارجی توسط بدن شناسایی نشده و بنابراین، پس زده نمی‌شود و حساسیت ایجاد نمی‌کند.
استفاده از لنزهای دائمی چشم به جای عینک

دیگر مزایای آن:

  • عدم نیاز به تعمیر و نگهداری: عینک های طبی، نیاز دارند به طور منظم، با ابزار و وسایل خاصی تعمیر و تمیز شوند. همچنین آن ها عمر مفید مشخصی دارند و بعد از یک مدت مشخصی غیر قابل استفاده خواهند شد. از طرفی لنزهای معمولی هم بعد از هربار استفاده به مراقبت و ضدعفونی نیاز دارند و این پروسه ممکن است خسته کننده باشد. لنزهای دائمی نیازی به ضدعفونی، تمیز کردن و برداشتن از چشم ندارند.
  • کاملا برگشت پذیر: لنزهای دائمی را می‌توان برداشت و یا جایگزین کرد. این بدان معنی است که این عمل، نسبت به عمل لیزیک از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است.
  • روشی غیر تهاجمی و سریع: عمل کاشت لنز دائمی، بین ۷ دقیقه تا نیم ساعت طول می‌کشد و بسیار سریع است. این زمان را با افرادی که مجبور هستند تمام عمرشان از عینک های طبی استفاده کنند، مقایسه کنید. بیماران با یک عمل سریع می‌توانند عیوب بینایی شان را اصلاح کنند در حالی که دیگران، سال های زیادی مجبور به استفاده از لنز یا عینک های طبی هستند.
  • مناسب برای استفاده طولانی مدت: این عمل ۲۰ سال است که انجام می‌شود و بیش از ۸۰۰.۰۰۰ عمل موفق تا سال ۲۰۰۵ ثبت شده است. عمل کاشت لنز دائمی، به روشی موفقیت آمیز برای استفاده طولانی مدت تبدیل شده است.

معایب استفاده از لنزهای دائمی چشم

هر سکه‌ای دو رو دارد و استفاده از لنزهای دائمی چشم به جای عینک هم معایب خود را دارد.

  • قیمت بالاتر: خرید یک جفت عینک، هزینه زیادی روی دست شما نخواهد گذاشت، اما عمل کاشت لنز دائمی، به طور معمول هزینه ای بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون در بر خواهد داشت. توجه داشته باشید که این هزینه در دراز مدت، معمولا اقتصادی تر است.
  • دارای محدودیت سنی: توصیه می‌شود که تنها افراد بین رده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال تحت این عمل قرار بگیرند.
  • نیاز به چکاپ سالیانه: لنزهای دائمی برای حضور همیشگی در چشم ساخته شده اند، اما همچنان توصیه می‌شود برای اطمینان از موقعیت ایمپلنت ها و کارکردشان، به صورت سالانه توسط چشم پزشک یا جراح خود، چکاپ شوید.
معایب استفاده از لنزهای دائمی چشم

عمل لنز دائمی چشم چگونه است؟

شما یک هفته قبل از جراحی باید به چشم پزشک مراجعه کنید. پزشک از لیزر برای ایجاد سوراخ های ریز بین قسمت قدامی چشم و لنز استفاده می کند. این کار از تجمع شار و مایع در چشم پس از عمل جلوگیری می کند.

همچنین ممکن است چند روز قبل از جراحی، به بیمار آنتی بیوتیک یا قطره های چشمی ضد التهاب داده شود. این عمل که توسط جراح صورت می گیرد، فرآیندی شبیه به چیزی که پایین توضیح داده ایم، دارد.

  1. شما به پشت دراز می کشید و بی حسی موضعی به شما داده می شود. با این کار چشم شما بی حس می شود و چیزی را احساس نمی کنید.
  2. همچنین ممکن است جراح به شما آرام بخشی خفیف بدهد تا آرام باشید. علاوه بر این، شاید پزشک در اطراف چشم تان تزریق انجام دهد تا به طور موقت آن را حرکت ندهید.
  3. جراح چشم و ناحیه اطراف آن را تمیز می کند. پلک های شما با ابزاری به نام اسپکولوم باز می شود.
  4. پزشک یک برش کوچک در چشم شما ایجاد کرده و یک روان کننده برای محافظت از قرنیه استفاده می کند.
  5. سپس جراح لنز دائمی را داخل بخش برش داده شده قرار می دهد. این لنز بسیار باریک و نازک بوده و ممکن است به صورت تا شده داخل چشم گذاشته و سپس باز شود.
  6. جراح روان کننده را خارج می کند و بسته به بزرگی برش، از بخیه های کوچک استفاده می کند.
  7. قطره یا پماد چشم زده می شود و چشم با یک چسب پوشانده می گردد.

کل این پروسه بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد. پس از آن به بخش منتقل می شوید و چند ساعت زیر نظر خواهید بود.

عمل کاشت لنز دائمی

بهترین سن برای عمل کاشت لنز دائمی چند سالگی است؟

ICL یا عمل لنز دائمی چشم یک روش موثر و ایمن برای اصلاح بینایی شما است و تا حد زیادی شبیه به لنزهای تماس عمل می کند. اگر نسخه عینک شما خیلی بالا رفته و امکان لیزر برای شما وجود ندارد، عمل لنز دائمی چشم می تواند جایگزین خوبی باشد.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) کاشت دائمی لنز را برای بیماران ۲۱ تا ۴۵ ساله تایید می کند. این محدوده سنی بر اساس گروه سنی مورد مطالعه در آزمایش‌های ایمنی بالینی است. اما اگر بالای ۴۵ سال داشته باشید چه اتفاقی می افتد؟

هیچ اتفاقی! تغییرات مرتبط با سن در چشم ها تدریجی است و نیاز افرادی بالای ۵۰ سال برای اصلاح بینایی، بسیار بیشتر از سنین پایین است.

بیشتر مردم در دهه ۴۰ زندگی خود متوجه اثرات پیری روی چشمان خود می شوند. چشم ها خاصیت ارتجاعی کمتری پیدا می کند و خواندن مطالب بسیار سخت تر می شود. با این حال در میانسالی، باز هم انعطاف کافی برای عمل ICL وجود دارد. با این حال، تشخیص صلاحدید کاملا به جراح شما بستگی دارد. جراح با برسی های دقیق چشم و دیگر قسمت های بدن، تعیین می کند که آیا شما کاندید خوبی برای عمل لنز دائمی چشم هستید یا خیر.

مقاله مرتبط: لنزهای چشم برای چه سنی مناسب هستند؟

قیمت لنز طبی

یکی از نکات مهم و حائز اهمیت دررابطه‌با استفاده از لنز دائمی به جای عینک مربوط به قیمت لنز طبی دائمی در سال ۱۴۰۲ است. تمام افراد قبل از مراجعه برای انجام عمل به دنبال این هستند که چه هزینه‌هایی در انتظار آن‌ها خواهد بود. دررابطه‌با هزینه لنز طبی باید بیان کنیم که عوامل متعدد و گوناگونی می‌تواند تعیین‌کننده آن باشد که در ادامه برای شما از موارد مهم نام می‌بریم.

نوع لنز

می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین و حائز اهمیتی‌ترین عواملی که روی قیمت لنز طبی دائمی ۱۴۰۲ تأثیر می‌گذارد، نوع لنز است که این کار توسط خود پزشک انتخاب و حتی این امکان فراهم است که شما پیشنهاد دهید و اگر توسط پزشک تأیید شود از آن لنز برای شما استفاده می‌کند.

کلینیک و بیمارستان

معمولاً عمل لنز دائمی به جای عینک را در مراکز خصوصی و دولتی انجام می‌دهند. با درنظرگرفتن این موضوع که شما می‌خواهید در کدام مرکز این عمل را انجام دهید، می‌تواند قیمت متفاوتی داشته باشد.

تجربه پزشک

معمولاً به هر میزانی که تجربه و تبحر پزشک مدنظر بالاتر باشد، تأثیر مستقیمی روی هزینه و قیمت لنز طبی به همراه دارد.

آیا پوشش بیمه شامل هزینه عمل لنز چشم به جای عینک می‌شود؟

می‌توان گفت یکی از سؤالات مکرری که تمام افراد می‌خواهند از آن مطلع شوند این است که آیا پوشش بیمه شامل هزینه کاشت لنز می‌شود یا خیر! در پاسخ باید بگوییم بعضی از عمل‌های جراحی مانند جراحی آب‌مروارید تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. علاوه بر این مورد هزینه‌های مربوط به لنز معمولی نیز شامل پوشش بیمه خواهد شد. اما برخی لنزهای خاص همچون لنزهای سه کانونی و چند کانونی در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز شامل بیمه نمی‌شود و خود فرد باید تمام هزینه‌های مربوطه را پرداخت کند.

عمل لنز چشم به جای عینک چگونه انجام می‌شود؟

این عمل به نام آرتی زان نیز شناخته می‌شود که جهت برخی از اصلاحات چشمی صورت می‌گیرد. برای انجام این جراحی احتیاجی به بستری شدن نیست و معمولاً لنزها را به صورت دائمی در چشم قرار می‌دهند. اما امکان حذف کردن آن با استفاده از جراحی نیز وجود دارد.

پس از بی‌حسی عمومی پزشک کنار قرنیه یک برش کاملاً کوچک ایجاد می‌کند. محل قرارگیری لنزها در قسمت جلویی چشم و بین عنبیه و عدسی طبیعی چشم است. سپس به بخیه‌زدن برش ایجاد شده می‌پردازد. معمولاً زمان لازم برای انجام تمام مراحل ۲۰ الی ۳۰ دقیقه است.

این سری از لنزها را از پلاستیک و یک کلاژن به نام کولامر تشکیل می‌دهند. لازم به ذکر است بیان کنیم انجام عمل کاشت لنز دائمی برای تمام افراد امر ضروری نمی‌باشد، اما قابلیت را دارد که استفاده از عینک و انواع لنزهای تماسی را به بهترین نحو ممکن رفع کند.

مزیت‌های مهم لنز دائمی به‌جای عینک

در وهله اول باید این نکته را بیان کنیم که عمل لنز چشم به‌جای عینک یک روش دائمی و مطمئن و بدون هر تأثیر نامطلوبی است و انواع عیوب چشم را برطرف کرد.

پس از آنکه از هزینه‌های مربوطه مطلع شدید بهتر است به مزیت‌های مهم این عمل نیز اشاره‌ای داشته باشیم تا متوجه شوید که چرا افراد انجام آن را در اولویت قرار می‌دهند.

  • با انجام این عمل می‌توانید نزدیک‌بینی خود را تا حد قابل‌توجهی اصلاح کنید.
  • عیب انکساری را در مقایسه با سایر روش‌های دیگر بهتر درمان می‌کند.
  • این امکان فراهم است تا به طور مجدد عمل را انجام داده و لنز را از چشم خارج کنید.
  • به‌هیچ‌عنوان تأثیر منفی روی عملکرد و کیفیت قرنیه چشم نمی‌گذارد.
  • احتیاج به تجهیزات فوق‌العاده مدرن و پیچیده‌ای جهت انجام عمل جراحی نیست.
  • می‌توانید دید بسیار بهتری را در مقایسه با عینک تجربه کنید.
  • این عمل برای قرنیه‌های نازک نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سوالات رایج شما

لنزهای دائمی، تا چه حد نزدیک بینی را اصلاح می‎‌کنند؟

به طور کلی لنزهای دائمی قابل کاشت می‌توانند تا -۲۰ دیپوتر نزدیک بینی را اصلاح کنند؛ اگرچه که میزان دقیق اصلاح، به برند لنز قابل کاشت هم بستگی دارد.

آیا لنزهای دائمی قابل کاشت، آستیگماتیسم را هم درمان می‌کنند؟

لنزهای دائمی آستیگماتیسم جزئی را درمان می‌کنند. این مقدار در حال حاضر به همان اندازه لنزهای توریک، یعنی تا ۲.۵ دیوپتر می‌باشد.

آیا این عمل برای افرادی که نمره چشمشان در حال تغییر است، مناسب می‌باشد؟

برای عمل کاشت لنز دائمی، باید برای حداقل ۶ ماه، نسخه بدون تغییر داشته باشید. بنابراین مهم است که بینایی شما ثابت باشد و اگر چشم شما در حال تغییر است، ممکن است جراحی کارساز نباشد.

آیا با وجود بیماری های چشمی، می‌توانم این عمل را انجام دهم؟

شما نباید هیچ گونه بیماری چشمی مانند آب مروارید، گلوکوم، تنبلی چشم، دژنراسیون ماکولا، دیستروفی فوش یا آمبلیوپی داشته باشید. همه این ها می توانند با جراحی تداخل داشته باشند و یا منجر به عوارض شوند

آیا با وجود بیماری های خود ایمنی می‌توانم این عمل را انجام دهم؟

برای این عمل جراحی باید عاری از بیماری های خودایمنی مانند لوپوس، اسکلرودرمی، آرتریت روماتوئید، یا سندرم شوگرن، باشید.  این عمل می تواند باعث نمایان شدن این مشکلات در سلول های چشمی شما شود.

چقدر قبل از عمل نباید از لنزهای معمولی استفاده نکنیم؟

اگر از لنزهای نرم استفاده می‌کنید، یک هفته استفاده از لنز را متوقف کنید و اگر از لنزهای سخت، دو هفته. لنزهای تماسی به طور موقت می‌توانند شکل قرنیه را تغییر دهند، بنابراین مهم است که از آن ها استفاده نکنید.

۰ ۰ رای ها
امتیاز
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.