دانستنی های لنز

مدت زمان استاندارد استفاده از لنز طبی

طول مدت‌زمان استاندارد استفاده از لنز طبی متفاوت است. به‌عنوان یک قاعده کلی، شما باید بتوانید لنز‌های خود را برای یک روز کامل بدون مشکل استفاده کنید. این مدت‌زمان برای برخی از افراد می‌تواند تا ۱۶ ساعت در روز باشد، اما برای برخی دیگر تنها هشت ساعت در روز است. تفاوت بین مدت ‌زمان استفاده از لنز طبی در افراد مختلف متفاوت است و می‌تواند ناشی از عوامل فردی مانند خشکی چشم، محیط کار یا افزایش حساسیت باشد. به طور معمول، کسانی که چشم‌های خشک و حساس دارند، بهتر ‌است درباره استفاده از لنزهای طبی دقت داشته باشند. فکر می­کنید که لنز طبی چند ساعت در چشم بماند؟ در ادامه این مطلب از سایت لنزیلا می‌توانید درباره مدت زمان استفاده از لنز طبی بخوانید. همراه ما باشید.

مدت زمان استاندارد استفاده از لنز طبی

مدت ‌زمان استفاده از لنز‌ طبی در روز ، سوالی است که بسیاری از مخاطبین ما دارند. باید بگوییم که مدت ‌زمان استفاده از لنز رنگی یا طبی در طول روز ، بسته به نوع لنز تماسی شما دارد. همچنین مشکلات بینایی که با آن رو‌به‌رو هستید، خشکی و حساسیت چشم روی این مدت تأثیر دارند. به‌طورکلی زمان استاندارد استفاده از لنز به موارد زیر بستگی دارد:

اگر از لنز روزانه استفاده می‌کنید، ممکن است بتوانید لنزهای خود را به مدت هشت تا ۱۶ ساعت در روز بپوشید. اما باید به‌محض در‌آوردن از چشم‌ها، آن‌ها را دور بیندازید. اگر از لنزهای سالیانه استفاده می‌کنید، ممکن است بتوانید لنز خود را تا هفت روز استفاده کنید. بسته به نوع لنزها، تا ۳۰ روز استفاده مداوم حتی ممکن است امکان‌پذیر باشد؛ بااین‌حال، برخی از دارندگان لنز نمی‌توانند به مدت طولانی از لنز استفاده کنند.

بهترین کار این است که از چشم‌پزشک خود بپرسید چه مدت می‌توانید با خیال راحت از لنز خود استفاده کنید. لازم است بدانید که زمان استاندارد استفاده از لنز (تاریخ انقضای هر لنزی) از زمانی شروع می‌شود که پلمب آن را باز کنید.

توجه: لنزهای یک بار مصرف یا روزانه تاریخ انقضا ندارند و پس از یک بار استفاده باید دور انداخته شوند.

داشتن مشکلات بهداشتی بینایی، مانند خشکی چشم یا حساسیت

درصورتی‌که با حساسیت و خشکی چشم رو‌به‌رو هستید، قادر نخواهید بود برای مدتی طولانی لنز بگذارید. استفاده از لنزهای طبی و رنگی با قابلیت اکسیژن‌رسانی بالا و نگهداری رطوبت مانند محصولات زیر، می‌تواند مدت‌زمان استفاده و راحتی را افزایش دهد.

نحوه و مدت ‌زمان استفاده از لنزهای تماسی نرم

لنزهای تماسی نرم روزانه، باید هر شب برای تمیز‌کردن خارج شوند. شما یک جفت لنز را می‌توانید بارهاوبارها استفاده کنید، با‌این‌حال مدت‌ زمان استفاده از آن بسته به سازنده آن دارد. شما لنزهای روزانه را هرگز نباید در شب استفاده کنید؛ چراکه خطر ابتلا به عفونت قرنیه افزایش خواهد یافت. به طور معمول، شما بین ۸ تا ۱۶ ساعت می‌توانید از لنزهای تماسی نرم خود استفاده کنید.

زمان استفاده از لنزهای تماسی یک‌بارمصرف

لنزهای یک‌بار‌مصرف روزانه معمولاً بسته به سازنده و توصیه چشم‌پزشک، حدود ۸ ساعت در هر بار قابل‌استفاده هستند. مهم است که دستورالعمل‌های مراقبتی هر لنز را بررسی و تنها از مراکز مطمئنی مثل لنزیلا، لنز تهیه کنید.

همانطور که از اسم این لنزها مشخص است، تنها یک‌بار قابلیت مصرف دارند. این لنزها در طول روز استفاده شده و در شب، دور انداخته می‌شوند.

رعایت نکات بهداشتی لنز

هنگامی که برای اولین‌بار از لنز استفاده می‌کنید، بهتر است از زمان کمی شروع کنید و به‌تدریج این زمان را افزایش دهید. دستورات و توصیه‌های چشم‌پزشکان را حتماً جدی بگیرید. آنها را حتی در هنگام خواب شبانه و حتی در طول روز از چشمان خود بردارید. خوابیدن با لنز اکسیژن‌رسانی به چشم‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و این امر مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت.

 شما می‌توانید تا زمانی که می‌خواهید از لنزهای تماسی استفاده کنید، اما اگر علائم زیر را مشاهده کردید، هشداری است که استفاده از آنها را متوقف کرده و می‌بایست لنز را از چشم خود خارج کنید.

  • احساس سوزش و قرمزی چشم
  • آلرژی چشم
  • تحویل بیش از حد و غیرمعمول
  • حساسیت به نور

 در این صورت لازم است برای تعیین علت دقیق به چشم‌پزشک مراجعه شود. اکثر این موارد را می‌توان با قطره چشم درمان کرد. بااین‌حال، گاهی پزشکان بر این باورند که تا بهبودی کامل باید استفاده از لنز را متوقف کنید. اگر برای مدت طولانی از لنز استفاده می‌کنید، لوازم آرایشی ممکن است وارد چشم شما شود. ازاین‌رو، توصیه می‌شود آنها را به‌صورت دوره‌ای با محلول لنز بشویید.

ساعت استفاده از لنز

 شما می‌توانید هر روز از لنزهای رنگی خود مانند لنزهای معمولی خود استفاده کنید. لنزهای روزانه را می‌توان برای ۸ تا ۱۶ ساعت در روز استفاده کرد. لنزهای طولانی‌مدت را می‌توان تا ۷ روز استفاده کرد. بسته به نوع لنزهایی که دارید، ممکن است بتوانید تا ۳۰ روز به طور مداوم از لنزهای خود استفاده کنید.

نحوه نگهداری از لنز

 علاوه بر نوع لنزهای طبی یا رنگی، برند و تاریخ انقضای لنز، عامل دیگری نیز بر عمر مفید لنز تأثیر به سزایی دارد. این فاکتور روش صحیح استفاده و شستشوی صحیح لنز است. برای این کار، هنگام خرید لنز، باید مایع لنز اصلی و نگهدارنده لنز بخرید. وقتی لنز را باز کردید، آن را در محفظه لنز حاوی مایع لنز قرار دهید و برای مدت‌زمان مشخص شده در مایع لنز بگذارید سپس از آن استفاده کنید. علاوه بر این، هنگام استفاده از لنز برای اولین‌بار، قبل و بعد از استفاده مرتباً آن را با مایع لنز بشویید. قبل از استفاده از لنز حتماً دست‌های خود را با آب و صابون بشویید و خشک کنید. ما در مقاله شیوه تمیز کردن لنز چشمی، تمام نکاتی که برای ضد عفونی کردن لنزها باید بدانید را گفته‌ایم.

نکته مهم!

قاعدتاً برای فردی که لنز یک‌ساله‌اش را کمتر استفاده می‌کند، تاریخ انقضای لنز می‌تواند حقیقی‌تر باشد، ولی به‌هرحال تاریخ انقضای لنز همان یک سال است. البته اگر استفاده از لنز بیشتر باشد و نکات بهداشتی کمتر رعایت شود طول عمر لنز (زمان استاندارد استفاده از لنز) زودتر تمام خواهد شد.

لنز چشم تا چه مدت قابل استفاده است

بیشتر بخوانید: عمر مفید استفاده از لنز طبی

 خطرات استفاده بیش از حد از لنز

 استفاده طولانی‌مدت از لنزهای تماسی خطرات جبران‌ناپذیری برای سلامت چشم ایجاد می‌کند. کم­ترین خطرات رایج استفاده طولانی‌مدت از لنز التهاب قرنیه، ساییدگی قرنیه و زخم قرنیه است که بیشترین خطر آن ازدست‌دادن بینایی به دلیل عفونت شدید است. ممکن است بتوان دید ازدست‌رفته را با پیوند قرنیه بازیابی کرد. اما چرا نگران باشید وقتی می‌توان با رعایت نکات ساده از چنین مشکلاتی جلوگیری کرد.

  • هنگام استفاده از لنز برای اولین‌بار، بهتر است از زمان کوتاهی شروع کنید و به‌تدریج این زمان را افزایش دهید.
  • دستورات و توصیه‌های چشم‌پزشکان را حتماً جدی بگیرید.
  • خوابیدن با لنز طبی اکسیژن چشم را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. ازاین‌رو حتماً هنگام خواب لنز طبی را جدا کرده و در محلول مخصوص قرار دهید.

 نتیجه گیری

حداکثر مدت زمان استفاده از لنز طبی و استفاده مداوم از لنزهای زمانی سی روز است. این لنزها را نباید بیش از سی روز متوالی روی چشمان خود قرار دهید. اگر شرایط با صورتی است که باید با لنزهای خود بخوابید، باید به توصیه‌های پزشک در این زمینه توجه کنید. تمام لنزهای تماسی دارای تاریخ انقضا و طول عمر استاندارد هستند. به همین دلیل زمان استاندارد استفاده از لنزهای چشمی بر روی بسته‌بندی این محصولات درج شده است. بسته به نوع لنز و شرایط استفاده از آن، مدت‌زمان طبیعی لنز مشخص خواهد شد.

مدت زمان استفاده از لنز رنگی در روز چقدر است؟

شما می توانید هرروز، به همان اندازه که از لنزهای معمولی خود استفاده می کنید، از لنزهای رنگی تان نیز استفاده کنید. لنزهای روزانه قابلیت این را دارند که ۸ تا ۱۶ ساعت در روز استفاده شوند. لنزهای طولانی مدت می توانند تا ۷ روز استفاده شوند.

به خاطر داشته باشید که برای خرید لنز رنگی هم باید به اپتومتریست مراجعه کنید، حتی اگر آن ها را تنها با اهداف زیبایی تهیه می کنید.

نحوه و مدت زمان استفاده از لنز های تماسی نرم

لنزهای تماسی نرم روزانه، باید هر شب برای تمیز کردن خارج شوند. شما یک جفت لنز را می توانید بارها و بارها بپوشید، با این حال مدت زمان استفاده از آن بسته به سازنده آن دارد.

شما لنزهای روزانه را هرگز نباید در شب استفاده کنید؛ چرا که خطر ابتلا به عفونت قرنیه افزایش خواهد یافت. به طور معمول، شما بین ۸ تا ۱۶ ساعت می توانید از لنزهای تماسی نرم خود استفاده کنید.

شاید سوال شما هم باشد: از کجا بفهمیم لنز طبی خراب شده ؟

زمان استفاده از لنز های تماسی یک بار مصرف

لنزهای یک بار مصرف روزانه معمولا بسته به سازنده و توصیه چشم پزشک، حدود ۸ ساعت در هر بار قابل استفاده هستند. مهم است که دستورالعمل های مراقبتی هر لنز را برسی کرده و تنها از مراکز مطمئنی مثل لنزیلا، لنز تهیه کنید.

همانطور که از اسم این لنزها مشخص است، تنها یک بار قابلیت مصرف دارند. این لنزها در طول روز استفاده شده و در شب، دور انداخته می شوند.

لنز چشم شبانه تا چه مدت قابل استفاده است ؟

شاید شنیده اید که به تازگی لنزهایی ساخته شده اند که به کاربر این امکان را می دهند با آن ها چرت بزنند و بخوابند؛ امکانی که هیچ لنزی فراهم نمی کرد. بسته به سازنده لنز و توصیه چشم پزشک شما، می توانید از لنزهای شبانه بین ۸ تا ۱۶ ساعت استفاده  کنید. گرچه این لنزها دارای تاییدیه FDA هستند، اما بسیاری از چشم پزشکان استفاده از آن ها را در طول شب به دلیل خطر عفونت، توصیه نمی کنند

لنز طبی چند ساعت در چشم بماند - لنزیلا

سوالات متداول زمان استاندارد استفاده از لنز طبی

چه مدت می توانید لنزهای رنگی را در یک روز استفاده کنید؟

می توانید هر روز با همان مدت زمانی که از لنزهای طبی استاندارد استفاده می کنید از لنزهای رنگی استفاده کنید.

آیا می توانید هر روز از لنزهای تماسی استفاده کنید؟

شما باید بتوانید هر روز از لنزهای تماسی خود استفاده کنید ، مگر اینکه با یکی از مشکلات احساس قرمزی یا سوزش چشم،مصرف دارویی که با لنز تماسی شما سازگار نیست (به عنوان مثال قطره چشم آلرژی)، داشتن واکنش آلرژیک به محصولات لنز تماسی،خشکی چشم ، ابتلا به عفونت چشم یا پلک (به عنوان مثال چشم صورتی) رو به رو باشید و یا چشم پزشک شما این کار را منع کرده باشد.

استفاده مداوم از لنز تماسی چه خطراتی دارد؟

گذاشتن لنز تماسی در چشم ممکن است باعث سایش قرنیه شود که برای بهبودی به زمان نیاز دارد، از طرفی خوابیدن با لنزهای روزمره می تواند باعث کمبود اکسیژن در قرنیه شود. اگر این اتفاق بیفتد ،  عاقلانه است که چند روز از عینک استفاده کنید و به چشمانتان فرصت نفس کشیدن بدهید.

چه اتفاقی می افتد اگر بیش از حد از لنز استفاده کنید؟

استفاده بیش از حد از لنز می تواند منجر به خشکی چشم ، قرمزی ، آسیب به قرنیه و التهاب مزمن شود.

در اولین استفاده از لنز، باید چه مدتی از آن استفاده کرد؟

هنگامی که شروع به استفاده از لنز می کنید ، بهتر است به تدریج مدت زمان استفاده از لنز خود را افزایش دهید. در روز اول ممکن است چهار ساعت لنز خود را استفاده کنید و هر روز یک ساعت به آن اضافه کنید. هنگامی که شروع به استفاده از لنز می کنید ، چشم پزشک یک برنامه برای شما پیشنهاد می کند.

آیا می توانید با بودن لنز در چشم، چرت بزنید؟

نباید با لنزهای تماسی چرت بزنید مگر اینکه از لنزهای مخصوصی استفاده کنید که برای استفاده در هنگام خواب تأیید شده اند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های امریکا، گزارش می دهد که چرت زدن یا خوابیدن با لنزهای روزانه یک رفتار پر مخاطره در بین استفاده کنندگان از لنز است.

چرا خوابیدن با لنز بد است؟

چشم شما برای سالم ماندن به اکسیژن شبانه نیاز دارد. چرت زدن یا خوابیدن با لنزهای روزانه میزان اکسیژن جاری به قرنیه ها را کاهش می دهد. همچنین خوابیدن با لنز می تواند خطر ابتلا به موارد عفونت های باکتریایی و ویروسی چشم و التهاب قرنیه ای که می تواند به بینایی شما آسیب برساند را، افزایش دهد.

 
با دنبال کردن اینستاگرام لنزیلا تنوع محصولات این فروشگاه را ببنید.
چنانچه نیاز به مشاوره داشتید می‌توانید با شماره ۰۹۰۵۵۴۲۱۰۰۲ تماس حاصل فرمایید.
۰ ۰ رای ها
امتیاز
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.