لنز طبی رنگی

طیف نوری که توسط عینک دید در شب استفاده میشود

آیا تا به حال فیلم های جاسوسی یا جنگی مدرن را دیده اید؟ اگر چنین است، احتمالا می دانید که جاسوس ها، از عینک مخصوص دید در شب برای دیدن در تاریکی استفاده می کنند. امروز در سایت تخصصی لنزیلا، همه چیز در مورد عینک یا دوربین های دید در شب حرارتی و بهبود دهنده تصاویر را برسی خواهیم کرد؛ از جمله طیف نوری که توسط عینک دید در شب استفاده میشود (جواب جدول) .

همه چیز در مورد عینک یا دوربین های دید در شب

آیا مطمئن نیستید که عینک های دید در شب واقعا کار می کنند؟ بله، آن ها واقعا کمک کننده هستند و به خوبی کار می کنند.

در یک شب ابری و بدون ماه، بهترین عینک دید در شب می تواند با افراد کمک کند تا فاصله بیش از ۱۸۰ متری (۲۰۰ یارد) خود را ببینند. این تجهیزات الکترونیکی به کاربر اجازه می دهد در تاریکی بهتر ببیند و جایگزینی برای سایر تجهیزات دید در شب باشد. این عینک ها، اغلب برای اهداف نظامی استفاده می شوند و بسیار گران هستند. مدل های برتر عینک های دید در شب، می تواند هزاران دلار قیمت داشته باشد. اکثر این مدل عینک ها، بزرگ نمایی ندارند و شما با همان فاصله تصویری را می بینید که برای چشمان غیر مسلح شما آشکار خواهد بود.

دوربین های دوچشمی و تک چشمی  دید در شب، معمولا میان مصرف کننده های معمولی محبوب تر هستند. جالب است بدانید که از دوربین های مدار بسته دید در شب، برای مناطق کم نور استفاده زیادی می شود. با این حال، پیشرفت تکنولوژی تنها به عینک های دید در شب محدود نمی شود! در مقاله زیر با جنجالی ترین عینک های اخیر، آشنا شوید:

طیف نوری که توسط عینک دید در شب استفاده میشود

به طور کلی، طیف نوری که توسط عینک دید در شب استفاده میشود ، مادون قرمز یا فروسرخ است.

برای توضیح عملکرد این عینک های دید در شب، درک نور و انواع آن مهم است. آیا می دانستید که تمام نورها قابل مشاهده نیستند؟ نوری که ما می بینیم، تنها بخشی از طیف الکترومغناطیسی است. انواع دیگری از نور وجود دارد که با چشم مسلح دیده نمی شود؛ این شامل نور مادون قرمز و ماورا بنفش است.

نحوه کار عینک های دید در شب به این بستگی دارد که از چه تکنولوژی استفاده می کنند؛ یعنی تصویر برداری حرارتی یا بهبود تصاویر؟

در فناوری بهبود تصاویر، نور موجود تقویت می شود که این باعث می شود تصاویر راحت تر دیده شوند. حتی در تاریک ترین شب ها هم ذره ای نور وجود دارد؛ برخی از این نورها ممکن است نور مادون قرمز باشند که با چشم غیر مسلح نمی توان آن را دید. عینک های دید در شبی که از تکنولوژی بهبود دهنده تصویر بهره می برند، تمامی نور موجود را جمع آوری کرده و سپس آن را تقویت می کنند تا کاربر بتواند در تاریکی ببیند.

چه طیف نوری در عینک های دید در شب استفاده می شود؟ (جدول)

نحوه عملکرد عینک های دید در شب، به فناوری مورد استفاده بستگی دارد. در مرحله اول، مقدار نور اندک موجود دریافت و تقویت می شود تا جایی که بتوان به راحتی آن را مشاهده کرد. این شامل کل طیف نور مادون قرمز یا فروسرخ است. در مرحله بعد، تصویر برداری حرارتی صورت می گیرد که با دریافت طیف نور مادون قرمزی که به عنوان گرما از اجسام ساطع می شود، کار می کند. اجسام داغ تر از اجسام سردتر نور بیشتری صادر می کنند.

نور مادون قرمز چیست؟ نور مادون قرمز را می توان به سه دسته تقسیم کرد؛ نزدیک، میانی و دور (مادون قرمز حرارتی). تفاوت بین این دسته ها به مقدار انرژی و طول موج آن ها مربوط می شود. به عنوان مثال، مادون قرمز کوتاه، دارای مقادیر بیشتری انرژی هستند و نزدیک ترین به چیزی است که انسان می تواند به عنوان نور مرئی ببیند.

نور مادون قرمز میانی، دارای طول موج هایی از ۱.۳ تا ۳ میکرون است و در انواع دستگاه های الکترونیکی، مثل کنترل های از راه دور استفاده می شود. نور مادون قرمز دور یا حرارتی که بیشتری بخش طیف مادون قرمز را در برمی گیرد، طول موج هایی از ۳ میکرون تا ۳۰ میکرون دارد. تفاوت اصلی این نوع نور مادون قرمز در این است که به جای انعکاس از یک جسم، توسط یک جسم ساطع می شود.

شاید علاقه مند باشید: خرید عینک ارزان ۱۵۰ هزار تومان

همه چیز در مورد عینک های دید در شب حرارتی

عینک های دید در شب، معمولا از یک فناوری به نام تصویر برداری حرارتی هم استفاده می کنند. احتمالا متوجه شدید که این فناوری با گرما ارتباط دارد.

اجسام داغ، از جمله بدن انسان، مقداری گرما را به شکل نور مادون قرمز از خود ساطع می کند. عینک دید در شب از فناوری برای دریافت این نور مادون قرمز استفاده می کنند و به این ترتیب کاربر می تواند آنچه در تاریکی در حال وقوع است را ببیند.

عینک یا دوربین های دید در شب حرارتی، برای زمانی که لازم است افراد را در تاریکی دید، بهتر هستند. با این حال، بیشتر عینک های دید در شب، از تکنولوژی بهبود تصاویر استفاده می کنند.

چه طیف نوری در عینک های دید در شب استفاده می شود؟ (جدول)
طیف نوری که با عینک دید در شب دیده میشود

کاربرد عینک یا دوربین های دید در شب چیست؟

همه چیز در مورد  کاربرد عینک های دید در شب : فناوری دید در شب، کاربردهای زیادی برای ارتش و نیروهای انتظامی دارد. به عنوان مثال، از آن ها می توان برای یافتن افراد در تاریکی استفاده کرد. همچنین برای نظارت و عملیات شبانه هم کاربرد دارند.

علاوه بر مقاصد نظامی، از عینک های دید در شب می توان برای شکار و تماشای حیوانات بعد از تاریکی هوا استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: آیا بیمه هزینه های خرید عینک را پرداخت میکند؟

چرا بیشتر عینک و دوربین های دید در شب، تصویر سبز دارند؟

اگر تا به حال تصویر دوربین های دید در شب را دیده باشید، متوجه درخشش رنگ سبز در آن ها خواهید شد. عینک های دید در شب با صفحه ای که تصویرهای سبز را نشان می دهد، ساخته می شوند؛ اما این به چه علت است؟

دلیل این امر این است که چشم انسان در تماشای طولانی مدت رنگ های سبز، راحتی بیشتری نسبت به رنگ های دیگر دارد.

با این حال، برخی از تجهیزات دید در شب حرارتی، سطوح مختلف گرما را به صورت رنگ های زنده نشان می دهند؛ مثلا اجسام گرم تر به صورت رنگ های گرم تر (قرمز، نارنجی، زرد) نمایش داده می شوند. در حالی که اشیاء با حرارت کم تر به صورت رنگ های سردتر (آبی و بنفش) نشان داده می شوند.

خوب است بدانید که عینک های دید در شب فقط مخصوص مقاصد نظامی نیستند و افراد زیادی از آن ها استفاده می کنند.

طیف نوری که توسط عینک دید در شب استفاده میشود
طیف نوری که توسط عینک دید در شب استفاده میشود (جدول)

انواع تجهیزات دید در شب

دوربین های دو چشمی و تک چشمی دید در شب، ممکن است بسیاری از مزیت عینک های دید در شب را نداشته باشند؛ اما دارای یک ویژگی هستند که عینک ها معمولا ندارند، یعنی بزرگ نمایی. هم دوربین های تک چشم و هم دو چشم، می توانند صحنه های دور را بسیار نزدیک تر نشان دهند؛ اما این میزان در بین مدل های مختلف فرق می کند. تعداد چشمی ها، بزرگ ترین تفاوت دوربین های دید در شب است. دوربین های دو چشمی برای هر دو چشم ساخته شده اند، در حال که دوربین های تک چشمی را تنها می تواند با یک چشم استفاده کرد.

دوربین های دید در شب، توسط شکارچیان زیادی خریداری می شوند؛ بسیاری از این شکارچیان از آن ها برای نصب در بالای تفنگ شکاری خود استفاده می کنند. همانند عینک های دید در شب، از دوربین ها هم برای اهداف نظامی و عملیات ها استفاده می شود. تمامی دوربین های تک چشم و دو چشم و عینک های دید در شب، در دو مدل حرارتی و بهبود دهنده، موود است.

برای شکار، می توان از هر سه این وسیله ها، برای جستجوی حیوانات در محیط های کم نور استفاده کرد. از آنجایی که حیوانات به طور طبیعی گرمای زیادی تولید می کنند، تجهیزاتی که از تصویر برداری حرارتی استفاده می کنند، می توانند مفیدتر باشند؛ مخصوصا زمانی که حیوان در فاصله دوری قرار دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین مارک عینک طبی در ایران

تکنولوژی های جدیدترین عینک های دید در شب

درست است که طیف نوری که توسط عینک دید در شب استفاده میشود مادون قرمز است، اما ابزارهای جدید دید در شب، نوری که در شب از ماه و یا سایر منابع  ساطع می شود را تقویت می کنند. این ابزارها مقادیر بسیار کمی از فوتونی که از اجسام تاریک ساطع می شود را حس می کند. سپس این فوتون ها را از سطحی که برای تبدیل نور به الکترون طراحی شده است، عبور داده می شود. الکترون ها پس از برخورد با یک صفحه شیشه ای با میلیون ها سوراخ ریز، تقویت می شوند؛ سپس آن را از صفحه ای پوشیده شده از فسفر عبور می دهند تا تصویر ایجاد شود.

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، احتمالا می دانید که اکثر عینک های دید در شب، تصاویر را با رنگ سبز نشان می دهند. اما جدیدترین عینک های دید در شب از فسفر سفید استفاده می کنند و تصاویر را به صورت سیاه و سفید نشان می دهند. به گفته بسیاری از کاربران، این امر باعث ایجاد کنتراست بیشتر و وضوح بیشتر در شب می گردد.

سوالات رایج

طیف نوری که توسط عینک دید در شب استفاده میشود چیست؟

به طور کلی، عینک های دید در شب از طیف مادون قرمز یا فروسرخ استفاده می کنند.

عینک های دید در شب چگونه کار می کنند؟

عینک های دید در شب به دو روش تصویر برداری حرارتی و یا تکنولوژی بهبود تصاویر، امکان دید واضح در شب را می دهند.

عینک های دید در شب برای چه اهدافی استفاده می شوند؟

عینک های دید در شب معمولا برای اهداف نظامی استفاده می شوند. گرچه که بسیاری برای شکار و تشخیص حیوانات در شب از آن استفاده می کنند.

۰ ۰ رای ها
امتیاز
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.